سیر و سلوک و عرفان:
هر که با عشق آشنا شد ، مست شد!
وارد ?ک راه ب? بنبست شد ! ...
کاش در جامم شراب ِ عشق باد
خانه? جانم خراب ِ عشق باد ! ...
هر کجا عشق آ?د و ساکن شود ،
هر چه ناممکن بوَد ، ممکن شود ! ...
در جهان هر کار خوب و ماندن?ست ،
ردّپا? عشق در او د?دن?ست! ...
شعرها? خوب ِ د?وان جهان ،
سِرّ عشق است و سرود عاشقان ! ...
« سالک !« آر? ... ؛ عشق رمز? در دلست
شرح و وصف ِ عشق کار? مشکل است! ...
عشق ?عن? شور هست? در ک?م !
عشق ?عن? شعر ، مست? ، والس?م ...!
#شعر_کاشانی
@sserfan
سیر و سلوک و عرفان:
«طریقه خواندن نماز شب»
نماز شب 11 رکعت است،4 دو رکعتی نافله شب ، 2رکعت نافله شَفعْ و 1رکعت نافله وِتر.
اگر کسی حال خواندن 11 رکت را ندارد می تواند 2رکعت نافله شفع و 1رکعت وتر را بخواند و اگر کسی نمی تواند آن3 رکعت را بخواند فقط همان یک رکعت نافله وتر رابخواند ولی شما سعی کنید هر 11رکعت را بخوانید تا به فیض کامل برسید(ان شاءالله)
10رکعت نافله شب و شفع 2 رکعت، 2رکعت مانند نماز صبح خوانده می شود.
اما یک رکعت نافله وتر بعد از خواندن حمد 3مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سوره های ناس وفلق را بخوانید.
البته:اگر کسی سوره های ناس و فلق از حفظ نیست می توان به همان سوره حمد و توحید اکتفا کرد.
بعد از خواندن سوره ها دست را به قنوت بلند کنید(مستحب است که دست چپ را در مقابل صورت گرفته و با دست راست تسبیح بگیرید)و برای چهل مؤمن مرد یا زن،مرده یا زنده طلب مغفرت کنید به این صورت که مثال:(اللهم اغفر المهدی) بهتر است از نزدیکان باشند. سپس در قنوت هفتاد مرتبه بگوید(استغفر الله ربی و اتوب الیه) و آن گاه 7 مرتبه(هذا مقام العائذ بک من النار)گفته شود و 300مرتبه(العفو) گفته و ما بقی نماز ادامه دهید و نماز خود را در همین یک رکعت تمام کنید.و بعد از تمام شدن نماز تسبیحات حضرت زهرا(س) گفته و برای خودتون و فرج و سلامتی امام زمان (عج) دعا کنید.(ان شاء الله دعاهایتان مستجاب شود)
«ساعات خواندن نماز شب»
نماز شب خوب است که بعد از نیمه شب شرعی تا قبل از اذان صبح خوانده شود و اگر کسی نتوانست این موقع بخواند قبل از خواب به جا بیاورد و اگر این موقع هم نتوانست بخواند می تواند بعد از نماز مغرب به ج آورد.
ولی هر چه به اذان صبح نزدیکتر باشد بهتر است.
و اگر کسی نتوانست یا سعادت بهش دست نداد که هر شب بخواند حتماٌ شب جمعه بخواند چون خیلی ثواب دارد.
#نماز_شب
@sserfan
سیر و سلوک و عرفان:
بیا ساقی که نوروزست و وقت گل فشانی
بده جامی که از غمها نماند زو نشانی
نوازش مطربا کن چنگ بستان تا به هر سو
کند بلبل ز گلبانگ شکوفه نغمه خوانی
نگارا زان لب گلگون به صحرا بوسه ای ده
کز این عیدانه گردد سبز وسرخ وارغوانی
زدیوان نگاهت کن عطا ناز نگاهی
غزل راکن سراسر حرف نوروشادمانی
بیفشان طره بر رویت به رسم اعتدالین
نمایان عشق ورحمت کن بدین نیکو تبانی
صبا را محرم گلشن نما تادرحضورش
بسازد غنچه افشا از دلش راز نهانی
چنان صحراکه در نوروزش از گل جامه بخشی
عطاکن عشق خاکی را ردای آسمانی
#شعر_قواعد
نوروز پیشاپیش مبارک ????
@sserfan
سیر و سلوک و عرفان:
عید عارفان
( قسمت اول )
عید عارفان حادثه ای درونی، انفسی و در جهان جان است نه واقعه ایی بیرونی، آفاقی و جهان جسم، لذا «دو عید» عارف عبارتند از:
الف. رهایی از زندان طبیعت و تن و خروج و عبور از «بیرون» به درون «یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم»(1) و از خودیت، انانیت و نفسانیت به در آمدن و «او» را در «خود فطری» جستجو کردن بلکه «شهود» نمودن است. «واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه»(2).
ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم
ای بی خبر زلذت شرب مدام ما
(دیوان حافظ شیرازی)
پس:
باده از ما مست شد نه ما از او
قالب از ما هست شد ند ما از او
(مثنوی معنوی، دفتر اول، بیت 1815)
ب. رسیدن به مقام وصال و آهنگ دیدار دلبر و دلدار را ساز کردن یا بامداد لقاء رب و صبح وصال دوست همانا عید عارفان است چه این که به «مرگ اختیاری» می رسد و حجاب من و ما و خاک و خود را خرق می نماید و به مشاهده خدا با چشم سر و دیده دل می پردازد و این تماشاگه راز شدن به منزلت دیدار دوست رسیدن عید عارفان است که «عارفان هر دمی دو عید کنند» عید قفل زندان طبیعت و ناسوت شکستن و به دیدار جمال جمیل حق واصل شدن است و «هر دم» حکایتی از «ابن الوقت» بلکه «ابوالوقت» بودن سالکان و عارفان است که «وقت» همان رهایی از «زمان» و «زمین» و در پرتو لمعات حضرت حق سبحانه و بارقه های محبوب به سر بردن و طی مقامات و منازل سلوک تا شهود است و هر دم از نقش روی دوست و خال لب او گل چیدن است که حافظ شیرازی چه نیکو سروده اند:
هر دم از روی تو نقشی زندم راه خیال
با که گویم که در این پرده چه ها می بینم
کس ندیده است زمشک ختن و نافه چین
آنچه من هر سحر از باد صبا می بینم
(دیوان حافظ)
پس هر لحظه از نو متولد شدن، استکمال نهادی و جوهری به حرکت جوهری اشتدادی و بلکه حرکت حبی به سوی محبوب و معشوق داشتن است به عبارت دیگر اگر مردم عوام در سال «دو عید» متداول و معروف «قربان و فطر» دارند که در رتبه خویش عید شریعت و دیانت است و ممدوح ومعارف و آموزه های خاص به خود را دارد عارفان که در مرتبه بینش و گرایش بالاتر و والاترند و مقامات معنوی و فتوحات غیبی را در اثر سیر و سلوک تجربه می نمایند هر دم و لحظه ایی «عید قربان» و «عید فطر» دارند چه این که خود را قربانی می کنند و از «تعلق» و «تعین» می گذرند و اهل ایثار و نثار هستند و هماره در جهاد اوسط (جهاد فضائل اخلاقی با رذائل اخلاقی) و جهاد اکبر (جهاد عقل و عشق) به سر می برند و «عید فطر» را عود به فطرت الهی و ملکوت خویشتن و قرب به خود علوی و رحمانی می دانند و نسیم ذکر دوست و لطافت و طراوت لقاء رب را در سپیده دمان درون و فطرت آسمانی و توحیدی خویش با تمام وجود حس و تجربه می نمایند تا «روز هجران و شب فرقت یار » را به آخر رسانند و در شبستان شهود و بزم وصال قرار گیرند . ادامه دارد ...
#عید_عارفان
@sserfan
سیر و سلوک و عرفان:
نوروز بمانید که ایّام شمایید!
آغاز شمایید و سرانجام شمایید!
آن صبح نخستین بهاری که ز شادی
می آورد از چلچله پیغام، شمایید!
آن دشت طراوت زده آن جنگل هشیار
آن گنبد گردننده ی آرام شمایید!
خورشید گر از بام فلک عشق فشاند،
خورشید شما، عشق شما، بام شمایید!
نوروز کهنسال کجا غیر شما بود؟
اسطوره ی جمشید و جم و جام شمایید!
عشق از نفس گرم شما تازه کند جان
افسانه ی بهرام و گل اندام شمایید!
هم آینه ی مهر و هم آتشکده ی عشق،
هم صاعقه ی خشم ِ بهنگام شمایید!
امروز اگر می چمد ابلیس، غمی نیست
در فنّ کمین حوصله ی دام شمایید!
گیرم که سحر رفته و شب دور و دراز است،
در کوچه ی خاموش زمان، گام شمایید
ایّام ز دیدار شمایند مبارک
نوروز بمانید که ایّام شمایید!
#شعر_یغمایی
@sserfan
حکیم جوادی آملی:
?? کودک هفتاد ساله!
??زمان و عمر هر کسی از حیطه نفس او بیرون نیست و عمر حقیقی انسان را نباید با دفعات گردش زمین به دور خورشید محاسبه کرد. این عمر بیرونی برای ثبت در شناسنامه به کار می آید. عمر مفیدی که خدا به آن سوگند یاد می کند: (لعمرک إنّهم لفی سکرتهم یعمهون) همان مقدار سیر و سلوک درونی اوست.
??بنابراین ممکن است انسان در شناسنامه پنجاه یا هشتاد سال عمر داشته باشد ولی در سیر و سلوک هنوز کودک باشد. پس کودکان هفتاد ساله، سالمندانی هستند که از رشد عقلی برخوردار نبوده اند، چنان که سالمندانِ کودک همان خردسالانی هستند که کار کلان کرده و یک شبه ره صدساله را طی نموده اند.
??{ #توحید_در_قرآن صفحه 159}
??مطالب و بیانات آیت الله جوادی آملی??
????https://telegram.me/hakimjavadiamoli
??????????
تکریم نوروز به سبب تقارن با عید غدیر
امام صادق ( ع ) فرمودند:
( روز نوروز، همان روزی است که پیامبر(صلّی الله علیه و آله) برای خلافت علی (علیه السلام) از مردم عهد و میثاق گرفت، و مردم بر ولایت و جانشینی او اقرار کردند، خوشا به حال کسی که بر این عهد و میثاق ایستاد و آن را تکریم کرد، و وای بر حال کسی که این عهد را شکست).
کانال شاخه طوبی