سیر و سلوک و عرفان:
شالوده اساسی عرفان ،تقوا و ترک گناه :
(قسمت دوم )
شاخص اصلی عرفان ناب و وجه تمایز آن با سایر عرفان های کاذب
از مهمترین شاخص ها برای تشخیص عرفان الهی از شبه عرفان های تقلبی این است که عرفان دینی مبتنی بر مفهومی به نام تقوا یا کف نفس است
یعنی هرکس به ما بشارت عرفان و معنویت و رشد معنوی بدهد ولی خود
مفهوم کف نفس و تقوا را ازدستورالعمل هایش حذف کرده باشد این یکی از شاخص های قطعی است برای این که بفهمیم این یک نوع کلاه برداری معنوی و شبه معنوی است . انواعی از عرفان های قدمایی و نیز معنویت های مدرن سکولار اسپریچوالیتی این ها براساس عرفان منهای تقواست یعنی یک عرفانی ارائه می دهند که در آن تقوا یا اساسا مطرح نیست یا کاملا رقیق شده و تشریفاتی است . مفهوم تقوا و کف نفس مخ همه عرفان های انبیایی و الهی است و عرفان امام (ره)یکی از شاخص هایش همین مساله است .
عملی به خداوند است . هرکس بگوید من یک معنویتی دارم و یک راه وصل به خدا را به شما نشان می دهم و در آن نه معرفه الله وجود دارد و نه تقوا و کف نفس این قطعا یک معنویت انحرافی و قلابی است .
عرفان اساسا معرفه الله و تقوای الهی در عرفان هایشان و در معنویتشان وجود ندارد بعضی شان اساسا این را غیرممکن می دانند. معمولا این نوع
معنویت ها به آسایش نفس دعوت می کنند. یک نوع لذت روانی یک نوع
راحتی و وادادگی دنیوی ولو جسمانی نباشد و مربوط به روان و اعصاب باشد اسمش را می گذارند عرفان و این یکی از نکاتی است که ما باید حواسمان باشد اشتباه نکنیم . تخدیر و آرامش اعصاب را و تکنیک های کنترل اعصاب را که امروزه به اسم عرفان به خورد مردم می دهند نباید با عرفان و معرفه الله یکی دانست .بسیاری از معنویت هایی را که آن ها امروز دارند تحت عنوان معنویت مدرن و معنویت سکولار و مانند این ها دارند به خورد بشر می دهند این ها برای کنترل اعصاب و راهی برای فرار از مشکلات است . تعطیل عقل برای توجیه مشکلات عملی و تخدیر غیر از آرامش است . خیلی ها در این حلقه های شبه عرفانی تخدیر را با آرامش اشتباه می گیرند. تخدیر محصول فلج شدن عقل است اما آرامش مبنای عقلانی دارد ولو این که کم کم می رسد به مفاهیم و حقایقی فوق عقل اما نفی عقل نیست . هیچ نوع آرامش معنوی بدون معرفت و بدون تضمینی برای ابدیت ممکن نیست . یا امکان ندارد یا دوام ندارد چون ریشه ندارد. این یکی از علایم عرفان امام (قدس سره ) است .
هر نوع معنویتی به ما پیشنهاد شد که در آن نیازی به خدا و آخرت و به مبدا و معاد نیست قلابی است . این عرفان نیست شبه عرفان است و یک نوع کلاه برداری عرفانی است .
منبع :
http://erfan-eslami.blogfa.com
#تقوا
#ترک_گناه
@sserfan